خبرنامه ارتباطات نت نامه

وبلاگ خبرنامه ارتباطات و رسانه سایت نت نامه www.net-nameh.com

وبلاگ خبرنامه ارتباطات و رسانه سایت نت نامه www.net-nameh.com

اسلایدر

عضویت در خبرنامه ارتباطات
آرشیو خبرنامه آرشیو خبرنامه کانال تلگرام ارتباطات و رسانه
خبرنامه ارتباطات در گوگل پلاس

جستجو

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

۰ نظر ۲۹ مهر ۹۲ ، ۱۶:۱۷
سید مهدی حسینی

«"سواد رسانه‌ای" (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که  براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.» - دکتر یونس شکرخواه

سواد رسانه ای را می توان به عنوان یک رژیم درک رسانه ها دانست. اینکه چه کسی راست می گوید؟ حرف چه کسی را باید قبول کرد؟

ایجاد و افزایش سواد رسانه ای را تا کنون به عنوان تنها راه حل مقابله با آسیب های شخصی و جمعی رسانه ها دانسته اند. سواد رسانه ای بوسیله مهارتهایی در افراد از سنین کوچکی و به مرور ایجاد می شود.

 

۰ نظر ۲۷ مهر ۹۲ ، ۱۴:۱۳
سید مهدی حسینی

مارشال مک لوهان (1911-1980)  استاد مرکز مطالعات رسانه‌ای تورنتو، و مطرح‌کنندهٔ مفهوم «دهکدهٔ جهانی» و جملهٔ معروف «پیام خود رسانه است» بود. او از نظر توجّه به فناوری‌های ارتباطی، جزو چهره‌های پیشتاز در این قلمرو به حساب می‌آید. طبقه‌بندی رسانه‌ها به سرد و گرم نیز از کارهای اوست. او به تلویزیون صفت «غول خجالتی»، و به رادیو صفت «طبل قبیله‌ای» را داد.

 

 

۰ نظر ۲۱ مهر ۹۲ ، ۱۱:۵۲
سید مهدی حسینی
۲ نظر ۱۷ مهر ۹۲ ، ۱۱:۲۸
سید مهدی حسینی

 اقناع و تبلیغات امروزه راه اصلی بسیار از مراکز تجاری برای افزایش درآمد است ولی مهمتر از آن تاثیرات و جهت دهی افکار در کاربردهای سیاسی، فرهنگی و رسانه ای است که میدان اجرای تئوری های اقناع می باشد.

 

 

۱ نظر ۱۵ مهر ۹۲ ، ۱۴:۳۲
سید مهدی حسینی


نظریه کاشت از جمله اولین نظریاتی است که به تاثیرات رسانه ها در دراز مدت اهمیت می دهد. نظریه کاشت به بیان اثرگذاری رسانه ها بر  تلقی افراد از دنیای خارج می پردازد.  جرج گربنر با بررسی و تحقیق روی مخاطبین تلویزیون و تقسیم بندی آنها به مخاطبین پر مصرف و کم مصرف (تقسیم بندی مخاطبین بر اساس ساعات تماشای تلویزیون انجام می گیرد)، به سنجش میزان اثرات برنامه ها تلویزیون بر مخاطبین در حوزه جرائم و خشونت پرداخته است.

 

 

۲ نظر ۰۸ مهر ۹۲ ، ۱۰:۵۷
سید مهدی حسینی

مخاطب شناسی و تئوری مخاطبین امروزه مورد توجه بسیاری از نقش آفرینان در عرصه رسانه قرار گرفته است. در نظر داشتن شرایط مخاطب، فعال دانستن مخاطبین و انتشار هدفمند محتوا در رسانه ها امری دارای اهمیت بسیار است. در این زمینه می توان به نظریات "کاتز" و "مک کوایل" اشاره کرد.

۱ نظر ۰۱ مهر ۹۲ ، ۱۰:۲۴
سید مهدی حسینی