نظریه کاستن عدم اطمینان ( کاهش بی اعتمادی)
چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۲۱ ب.ظ
این نظریه به بررسی راهکارهای تعامل بهتر و اعتمادسازی بین طرفین ارتباط می پردازد.وقتی دوغریبه با هم ملاقات می کنند ، تمرکز اولیه آنان بر کاهش عدم اطمینان در آن موقعیت است و سطوح عدم اطمینان آنان هم در حوزه های رفتاری و هم در حوزه های شناختی وجود دارند. به این معنا که آنان ممکن است ندانند چگونه رفتار کنند (یا فرد مقابل چگونه رفتار خواهدکرد) و یا ممکن است از ذهنیت خود درباره ی دیگری و همچنین ذهنیت طرف مقابل درباره ی خود مطمئن نباشند. عدم اطمینان در سطوح فردی و رابطه ای رخ می دهد. نتیجه ایجاد اطمینان بین طرفین بر فاکتورهای دیگر رابطه همچون محبت، آرامش رفتاری، جستجو و کنکاش درباره شخصیت یکدیگر و ... نیز تاثیرگذار است.
در اسلایدهای زیر مطالبی درباره نظریه کاستن عدم اطمینان را مشاهده خواهید کرد:
سلام
مبحث مهم و اثرگذاری در ارتباط با ارتباط و مخاطب هست
اما به نظر بنده این محتوا خیلی خلاصه شده و باید بیشتر عملیاتی و شیوه های افزایش اعتماد بین دو ایدئولوژی رو بیان میکرد.
امام علی (ع) : اعتماد کردن به هر کس پیش از آزمودن و ارزیابی [وی]، نشان ناتوانی است. نهج البلاغه حکمت 376
بیشتر به نظر میرسد در بحث اعتماد به رسانه و موارد شخصی از این فرمایش حضرت علی(ع) بهره جست چرا که مخاطب زمانی اعتماد خواهد داشت که در ارزیابی و آزمونهای فرد موفق و پیروز باشد. که از آن میتوان برداشتهای مختلفی داشت:
به عنوان مثال صداقت در رسانه بزرگترین وجه و سرمایه آن است
برای تظاهر به صداقت میتوان از شیوههای صوتی، تصویری و متنی استفاده کرد. چرا که علاوه بر متن شخص مخاطب با دیدن فضای واقعی( تصویر و صوت) یقین به عمل پیدا میکند.
با تشکر
مخاطب دایمی شما؛ محمد صادق کریمی/ اردبیل