کتاب و کتابخوانی از جمله دغدغههای اصلی فعالین فرهنگ و رسانه بوده و هست. سرانه کتابخوانی میتواند بیانگر رشد اجتماعی و میزان بلوغ فرهنگی یک جامعه باشد. متاسفانه کشور ما میزان سرانه مطالعه بسیاری کمی را در میان دیگر کشورها دارد.
کتاب و کتابخوانی از جمله دغدغههای اصلی فعالین فرهنگ و رسانه بوده و هست. سرانه کتابخوانی میتواند بیانگر رشد اجتماعی و میزان بلوغ فرهنگی یک جامعه باشد. متاسفانه کشور ما میزان سرانه مطالعه بسیاری کمی را در میان دیگر کشورها دارد.
با گسترش و پیشرفت روزافزون تکنولوژیهای ارتباطی، بحث شکاف دیجیتال جدیتر شده و حساسیت بیشتری برای رسیدگی به آن پیش آورده است. یکی از این پیشرفتها، ظهور و گسترش شبکه جهانی اینترنت میباشد. این در حالی است که این پیشرفتها غالبا از کشورهای توسعهیافته غربی آغاز شده و به کشورهای در حال توسعه صادر میشود.
گسترش روز افزون استفاده از رسانههای جمعی و اجتماعی، کاربران را به فراگیری مهارتهایی برای استفاده بهتر و هوشمندانهتر از این ابزارهای اطلاع رسانی ملزم نموده است. سواد رسانهای به عنوان شاخصترین مهارت استفاده از رسانههای جدید از جمله ابتداییترین توانمندیهای لازم برای بهینهسازی و آسیبزدایی از مصرف رسانههاست.
کمپین، اعم از اینکه تبلیغات یا ارتباطات یکپارچۀ بازاریابی باشد، مجموعه ای از فعالیتهای ارتباطی مرتبط و هماهنگ است که در یک دورۀ زمانی معین به منظور نیل به هدفهای از پبیش تعیین شده با بهرهگیری از رسانههای معین و برای مخاطبان تعریف شده، انجام می گیرند.
با رواج استفاده از شبکههای اجتماعی در جهان و مخصوصاً کشورهای خاورمیانه و عرب زبان، میزان استفاده از اینترنت و محتوای تولید شده به زبان عربی رشد فزایندهای داشته است. با وجود جمعیت قابل توجه از کاربران عرب، شبکههای اجتماعی و اینترنت تحت تاثیر این زبان قرار گرفته است.